پاسخ خودآزمایی زبان فارسی ( 3 ) تجربی وریاضی(کل کتاب )
هر گونه کپی برداری از این نوشته تنها باذکر منبع بلامانع است
درس اول : قواعد ترکیب
پاسخ فعالیت ( 1 )
آیا ساختن تکواژ ها یا واژه های زیر امکان پذیر است ؟ چرا ؟ چشمش ، متدین ، بپرند ، داگک
تکواژهای « چشمش ، متدین و بپرند » چون در زبان به کار می روند پس ساختن آن ها امکان پذیر است . زیرا در چشمش هر چند که واجگاه / چ / و / ش / به هم نزدیک است اما به دلیل فاصله افتادن بین آن ها با واج / - ِ / ساخت آن بلامانع است.
در « متدین » نیز واجگاه / ت / و / د / نزدیک هم است ولی آمدن واج / -َ / در بین آن ها باعث شده که ساخت آن بلامانع باشد .در « بپرند » نیز واجگاه / ب / و / پ / نزدیک به هم است اما واج / -ِ / در بین آن ها قرار گرفته و باعث شده که ساختن این واژه بلامانع باشد .اما در « داگک » واجگاه / گ / و / ک / نزدیک به هم است و بی فاصله در کنار هم نشسته اند از این رو ساخت و تولید آن امکان پذیر نیست .
پاسخ فعالیت ( 2 )
با استفاده از روش جانشین سازی ، دو جمله زیر را بازسازی کنید تا به جمله ی عادی معنا دار تبدیل شوند .
۱.پرنده ، آسمان آبی را نشانده است . این جمله از نظر معنا غلط است ،
باید گروه فعلی دیگری جانشین گروه فعلی «نشانده است » شود تا معنی جمله طبق قواعد
معنایی زبان معیارگردد :
پرنده ، آسمان آبی را پیمود یا پرنده در آسمان آبی
پرواز کرد .
۲.کیفم با دلخوری مدادش را تراشید . این جمله از نظر معنا غلط است .
باید گروه اسمی دیگری ، جانشین گروه اسمی «کیفم » شود . ← علی با دلخوری مدادش را
تراشید .
پاسخ خودآزمایی درس اول :
1. برای رعایت نکردن هر یک از قواعد واجی ، هم نشینی ، نحوی ، معنایی و کاربردی مثالی ذکر کنید.
- قواعد واجی : چَخچ ، شَفف ، شچژ
- قواعد هم نشینی : پنج این صمیمی دوست
- قواعد نحوی : من ، من را زدم .
- قواعد معنایی : گل ها دشت را می چرخد .
- قواعد کاربردی : امروز هوا چگونه است ؟ متشکرم .
2. چرا تولید واژه های فرضی زبانی مقابل غیر ممکن است ؟پر – وَتد
زیرا قواعد زیر اجازه ی تولید واحدهای زبانی یاد شده را نمی دهند .
پر : خلاف قواعد واجی است چون وجود هجا بدون مصوت ممکن نیست.
وتد : خلاف قواعد واجی است چون «ت» و «د» واجگاه مشترک دارند و نمی توانند بدون مصوت در کنار هم قرار بگیرند .
3 . چرا واحد های زبانی زیرکاربرد ندارند ؟
«امیرکبیر دولتی دبیرستان » خلاف قواعد هم نشینی است .
« دانش آموز در درس خواندن کوشا هستند . » خلاف قواعد نحوی است ، زیرا نهاد جدا و پیوسته با هم مطابقت ندارد .
«کتاب پرنده را شکار کرد . » خلاف قواعد معنایی است ، زیرا «کتاب » نمی تواند پرنده را شکار کند ، باید به جای گروه اسمی « کتاب » یک گروه اسمی دیگر مثل«صیاد» جانشین شود← صیاد پرنده را شکار کرد .
4. اجزای عبارت زیر را پس از ویرایش ، در نمودار درختی نشان دهید .
ابوعلی سینا در همان زمان زنده ودر همدان تدریس می کرد .
ابوعلی سینا ( نهاد ) در همان زمان ( متمم) زنده ( مسند ) بود ( فعل ) ، در همان زمان زنده بود ( گزاره )
( نهاد ندارد ) در همدان ( متمم ) تدریس ( مفعول) می کرد ( فعل ) ، درهمدان تدریس می کرد ( گزاره )
----------------------------------------
درس دوم : جمله
پاسخ فعالیت ( 1 )
جمله های مستقل یک فعلی و چند فعلی را در نمونه ی آغاز درس مشخص کنید .
جمله های مستقل چند فعلی (مرکب ) :
۱. اختر شناسی علمی است که به
مطالعه ی اجرام آسمانی می پردازد .
۲. بسیاری از اختر شناسان کوشیده اند به پرسش
هایی از این قبیل پاسخ دهند که هریک از اجرام آسمانی در چه فاصله ای از زمین قرار
دارند؟
چند فعلی بودن ( مرکب بودن ) جمله های مستقل بالا به دلیل کاربردِ پیوندِ وابسته ساز « که » است . در جمله ی دوم ، پیوند وابسته سازِ « تا » از آغاز جمله ی وابسته حذف شده است .
جمله های مستقل یک فعلی (ساده ) :
۱. دمای اجرام آسمانی چه قدراست ؟
2. کی و چگونه پدید آمده اند ؟
3. با گذشت زمان ، چه تغییراتی در آن
ها ایجاد شده است ؟
4. چه تاثیری بر اجرام آسمانی دیگر دارند ؟
5. آینده ی آن ها چگونه خواهد بود ؟
حرف « و » در بین برخی از جمله های بالا پیوند ربط همپایه ساز است و هر
جمله ی قبل یا بعد از آن یک جمله ی مستقل به حساب می آید .
پاسخ فعالیت ( 2 )
هسته ی گروه های زیر را بیابید و تعداد واژه های هر گروه را نیز مشخص کنید .
این پرسش ها :پرسش (هسته) / تعداد واژه: ۲ (این ، پرسش ها)
دمای اجرام آسمانی : دما(هسته) / تعداد واژه: ۵ (دما ،یِ، اجرام ، ـِ ،آسمانی)
ابزارهای گوناگون: ابزار(هسته) / تعداد واژه: 3 ( ابزارها ، یِ ، گوناگون)
آینده ی آن ها: آینده(هسته) / تعداد واژه: ۳ (آینده ، یِ ، آن ها)
مشاهده ی اجرام آسمانی : مشاهده(هسته)/ تعداد واژه: ۵ (مشاهده ، یِ، اجرام ، ـِ ، آسمانی)
شاخه های تخصصّی: شاخه (هسته)/ تعداد واژه: ۳ (شاخه ها ، یِ ، تخصصّی)
تاریخچه ی جهان : تاریخچه (هسته) / تعداد واژه: ۳ (تاریخچه ، یِ ، جهان)
پاسخ فعالیت ( 3 )
هسته ی گروه های زیر را بیابید . تکواژهای هر گروه و تعداد واج های هسته را نیز معین کنید .
هر چهار کارمند ساده : هسته : کارگر ، تکواژ : 6 ( هر ، چهار ، کار ، مند ، -ِ ، سا، ده )تعداد واج : 7
آن آدم های کوشا : هسته : آدم ، تکواژ : 6 ( آن ، آدم ، ها ، یِ ، کوش ، ا ) تعداد واج : 5
دفترچه های مشق بچه ها : هسته : دفترچه ، تکواژ : 8 ( دفتر ، چه ها ، یِ ، مشق ، -ِ ، بچه ، ها ) تعدادواج : 8
داستان های جن و پری : هسته : داستان ، تکواژ : 6 ( داستان ، هایِ ، جن ، و ، پری ) تعداد واج : 6
توضیح بیاموزیم :
در زبان فارسی ، به پاره ای از کلمات برمی خوریم که تلفظ آن ها کاملاً شبیه هم است اما معنا و کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است . به چنین کلمه هایی « متشابه » گویند . کلمات متشابه را نمی توان به جای هم کار برد . مثال :
غَدر : نیرنگ و حیله ، قدر : ارزش ، اساس : پایه و بنیاد ، اثاث : لوازم خانه و ...
پاسخ خود آزمایی درس دوم :
1.واج های کلمات زیر را مانند نمونه مشخص کنید .
می پردازند : م / ی/ پ/َ-/ ر/ د/ ا / ز/ ـَ / ن / د ( 11 واج )
مدت : م/ ـُ / د/ د/ ـَ /ت ( 6 واج )
اصول : ء/ ـُ / ص/ و/ ل ( 5 واج )
قوانین : ق/ ـَ/ و/ ا / ن/ ی/ ن ( 7 واج )
متفاوت : م/ ـُ / ت/ ـَ /ف/ ا/ و/ ـِ / ت (9 واج )
تاریخچه : ت/ ا/ ر/ ی/خ/ چ/ ـِ (7 واج )
آرمان : ء/ ا/ ر/ م / ا / ن ( 6 واج )
اخترشناسان : ء/ ـَ / خ/ت/ ـَ / ر/ ش/ ـِ / ن/ ا/س/ ا/ ن ( 13 واج )
2. در متن زیر تعداد جمله های مستقل را مشخص کنید و تعیین کنید کدام جمله ی مستقل ، ساده و کدام مرکب است .
الف) شاعری غزلی بی معنا و قافیه سروده بود . ( مستقل ساده )
ب) آن را نزد جامی برد . ( مستقل ساده )
پ)پس ازخواندن آن گفت:«همان طوری که دیدید ، در این غزل از حرف «الف» استفاده نشده است . » (مستقل مرکب)
ت) جامی گفت : «بهتر بود از سایر حروف هم استفاده نمی کردید !» ( مستقل مرکب )
3. هریک از کلمات متشابه زیر را تا حد امکان گسترش دهید و طولانی ترین گروه اسمی معنادار را با آن بسازید :
انتصاب : همان دو انتصاب ناشایستِ او انتساب : این انتساب القاب بزرگ
تعلّم : همین تعلّم دوران کودکی تأ لّم : بیش ترین تألّم خاطر مبارک شما
حیات : این حیات پرشور انسان های بزرگ حیاط : بزرگ ترین حیاط مدرسه ی شهر ما
جذر : جذر اعداد کوچک تر از بیست جزر : همان جزر و مد دریا های آزاد
4) در باره ی تصویر زیر یک بند ادبی بنویسید . تکلیف دانش آموزی .
----------------------------------------
درس سوم : ویرایش
توضیح بیاموزیم :
در درس گذشته با تعریف کلمه های متشابه و پاره ای از آن ها آشنا شدیم . برخی دیگر از کلمه ها ، اگر چه با هم واج های مشترک بیشتری دارند ، ضمن اختلافات جزئئ در تلفظ در معنا و کاربرد نیز تفائت هایی دارند . به این دسته از کلمه ها « متشابه » نمی گوییم ؛ مانند فطرت ( سرشت ) و فترت ( سستس )
در این جا گروهی دیگر از این واژه ها را می بینید :
ذِلّت : خواری / زَلّت : خطا ، لغزش / صَلاح : مصلحت / سِلاح : ابزار جنگ / فراغ : آسایش / فِراق : دوری ، جدایی
پاسخ خودآزمایی درس سوم :
1.جمله های زیر را ویرایش کنید .
- موضوع نگران کننده ی هر عصر این است که کاهش انرژی بدن ، انسان را عصبانی می کند.
- اکنون شرکت های تعاونی موقعیت خوبی دارند ؛یا ، اکنون شرکت های تعاونی از موقعیت خوبی برخوردارند .
- اجراکنندگان این طرح باید جرئت خطر کردن داشته باشند .
- عدم برنامه ریزی مناسب ، مانع اجرای به موقع فعالیت های ورزشی شده است .
- کاهش بارندگی سال گذشته باعث کمبود منابع آب های زیر زمینی شده است .
- بخش بعدی برنامه را ببینید.
- مورخان با جرئت کشف خود را بیان کردند .
- ادامه ی چنین تمرین هایی موجب تقویت مهارت نگارشی می شود .
- در این موارد انسان دچار خودپرستی می شود .
- حسن به برادرش گفت که مقاله ام ( یا مقاله ات ) منتشر شد .
2.نمونه های دیگری از کلماتی را که در بیاموزیم خواندید بنویسید .
ضَلال : گمراهی و ضِلال : سایه بان ، سایه
اَنعام : چهارپایان و اِنعام : نعمت بخشیدن
حَلال : روا ، جایز و هِلال : ماه نو
3. با توجه به مثال ، جاهای خالی را با تکواژهای مناسب پر کنید .
پرور + ش + گاه + ی // زیب + ا + پسند + ی// نا + جوان + مرد + انه //سر + افراز + ی // فرا + خوان + ی // فرمان + برد + ار + ی