پاسخ خودآزمایی زبان فارسی ( 3 ) تجربی وریاضی(کل کتاب )
هر گونه کپی برداری از این نوشته تنها باذکر منبع بلامانع است
درس اول : قواعد ترکیب
پاسخ فعالیت ( 1 )
آیا ساختن تکواژ ها یا واژه های زیر امکان پذیر است ؟ چرا ؟ چشمش ، متدین ، بپرند ، داگک
تکواژهای « چشمش ، متدین و بپرند » چون در زبان به کار می روند پس ساختن آن ها امکان پذیر است . زیرا در چشمش هر چند که واجگاه / چ / و / ش / به هم نزدیک است اما به دلیل فاصله افتادن بین آن ها با واج / - ِ / ساخت آن بلامانع است.
در « متدین » نیز واجگاه / ت / و / د / نزدیک هم است ولی آمدن واج / -َ / در بین آن ها باعث شده که ساخت آن بلامانع باشد .در « بپرند » نیز واجگاه / ب / و / پ / نزدیک به هم است اما واج / -ِ / در بین آن ها قرار گرفته و باعث شده که ساختن این واژه بلامانع باشد .اما در « داگک » واجگاه / گ / و / ک / نزدیک به هم است و بی فاصله در کنار هم نشسته اند از این رو ساخت و تولید آن امکان پذیر نیست .
پاسخ فعالیت ( 2 )
با استفاده از روش جانشین سازی ، دو جمله زیر را بازسازی کنید تا به جمله ی عادی معنا دار تبدیل شوند .
۱.پرنده ، آسمان آبی را نشانده است . این جمله از نظر معنا غلط است ،
باید گروه فعلی دیگری جانشین گروه فعلی «نشانده است » شود تا معنی جمله طبق قواعد
معنایی زبان معیارگردد :
پرنده ، آسمان آبی را پیمود یا پرنده در آسمان آبی
پرواز کرد .
۲.کیفم با دلخوری مدادش را تراشید . این جمله از نظر معنا غلط است .
باید گروه اسمی دیگری ، جانشین گروه اسمی «کیفم » شود . ← علی با دلخوری مدادش را
تراشید .
پاسخ خودآزمایی درس اول :
1. برای رعایت نکردن هر یک از قواعد واجی ، هم نشینی ، نحوی ، معنایی و کاربردی مثالی ذکر کنید.
- قواعد واجی : چَخچ ، شَفف ، شچژ
- قواعد هم نشینی : پنج این صمیمی دوست
- قواعد نحوی : من ، من را زدم .
- قواعد معنایی : گل ها دشت را می چرخد .
- قواعد کاربردی : امروز هوا چگونه است ؟ متشکرم .
2. چرا تولید واژه های فرضی زبانی مقابل غیر ممکن است ؟پر – وَتد
زیرا قواعد زیر اجازه ی تولید واحدهای زبانی یاد شده را نمی دهند .
پر : خلاف قواعد واجی است چون وجود هجا بدون مصوت ممکن نیست.
وتد : خلاف قواعد واجی است چون «ت» و «د» واجگاه مشترک دارند و نمی توانند بدون مصوت در کنار هم قرار بگیرند .
3 . چرا واحد های زبانی زیرکاربرد ندارند ؟
«امیرکبیر دولتی دبیرستان » خلاف قواعد هم نشینی است .
« دانش آموز در درس خواندن کوشا هستند . » خلاف قواعد نحوی است ، زیرا نهاد جدا و پیوسته با هم مطابقت ندارد .
«کتاب پرنده را شکار کرد . » خلاف قواعد معنایی است ، زیرا «کتاب » نمی تواند پرنده را شکار کند ، باید به جای گروه اسمی « کتاب » یک گروه اسمی دیگر مثل«صیاد» جانشین شود← صیاد پرنده را شکار کرد .
4. اجزای عبارت زیر را پس از ویرایش ، در نمودار درختی نشان دهید .
ابوعلی سینا در همان زمان زنده ودر همدان تدریس می کرد .
ابوعلی سینا ( نهاد ) در همان زمان ( متمم) زنده ( مسند ) بود ( فعل ) ، در همان زمان زنده بود ( گزاره )
( نهاد ندارد ) در همدان ( متمم ) تدریس ( مفعول) می کرد ( فعل ) ، درهمدان تدریس می کرد ( گزاره )
----------------------------------------
درس دوم : جمله
پاسخ فعالیت ( 1 )
جمله های مستقل یک فعلی و چند فعلی را در نمونه ی آغاز درس مشخص کنید .
جمله های مستقل چند فعلی (مرکب ) :
۱. اختر شناسی علمی است که به
مطالعه ی اجرام آسمانی می پردازد .
۲. بسیاری از اختر شناسان کوشیده اند به پرسش
هایی از این قبیل پاسخ دهند که هریک از اجرام آسمانی در چه فاصله ای از زمین قرار
دارند؟
چند فعلی بودن ( مرکب بودن ) جمله های مستقل بالا به دلیل کاربردِ پیوندِ وابسته ساز « که » است . در جمله ی دوم ، پیوند وابسته سازِ « تا » از آغاز جمله ی وابسته حذف شده است .
جمله های مستقل یک فعلی (ساده ) :
۱. دمای اجرام آسمانی چه قدراست ؟
2. کی و چگونه پدید آمده اند ؟
3. با گذشت زمان ، چه تغییراتی در آن
ها ایجاد شده است ؟
4. چه تاثیری بر اجرام آسمانی دیگر دارند ؟
5. آینده ی آن ها چگونه خواهد بود ؟
حرف « و » در بین برخی از جمله های بالا پیوند ربط همپایه ساز است و هر
جمله ی قبل یا بعد از آن یک جمله ی مستقل به حساب می آید .
پاسخ فعالیت ( 2 )
هسته ی گروه های زیر را بیابید و تعداد واژه های هر گروه را نیز مشخص کنید .
این پرسش ها :پرسش (هسته) / تعداد واژه: ۲ (این ، پرسش ها)
دمای اجرام آسمانی : دما(هسته) / تعداد واژه: ۵ (دما ،یِ، اجرام ، ـِ ،آسمانی)
ابزارهای گوناگون: ابزار(هسته) / تعداد واژه: 3 ( ابزارها ، یِ ، گوناگون)
آینده ی آن ها: آینده(هسته) / تعداد واژه: ۳ (آینده ، یِ ، آن ها)
مشاهده ی اجرام آسمانی : مشاهده(هسته)/ تعداد واژه: ۵ (مشاهده ، یِ، اجرام ، ـِ ، آسمانی)
شاخه های تخصصّی: شاخه (هسته)/ تعداد واژه: ۳ (شاخه ها ، یِ ، تخصصّی)
تاریخچه ی جهان : تاریخچه (هسته) / تعداد واژه: ۳ (تاریخچه ، یِ ، جهان)
پاسخ فعالیت ( 3 )
هسته ی گروه های زیر را بیابید . تکواژهای هر گروه و تعداد واج های هسته را نیز معین کنید .
هر چهار کارمند ساده : هسته : کارگر ، تکواژ : 6 ( هر ، چهار ، کار ، مند ، -ِ ، سا، ده )تعداد واج : 7
آن آدم های کوشا : هسته : آدم ، تکواژ : 6 ( آن ، آدم ، ها ، یِ ، کوش ، ا ) تعداد واج : 5
دفترچه های مشق بچه ها : هسته : دفترچه ، تکواژ : 8 ( دفتر ، چه ها ، یِ ، مشق ، -ِ ، بچه ، ها ) تعدادواج : 8
داستان های جن و پری : هسته : داستان ، تکواژ : 6 ( داستان ، هایِ ، جن ، و ، پری ) تعداد واج : 6
توضیح بیاموزیم :
در زبان فارسی ، به پاره ای از کلمات برمی خوریم که تلفظ آن ها کاملاً شبیه هم است اما معنا و کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است . به چنین کلمه هایی « متشابه » گویند . کلمات متشابه را نمی توان به جای هم کار برد . مثال :
غَدر : نیرنگ و حیله ، قدر : ارزش ، اساس : پایه و بنیاد ، اثاث : لوازم خانه و ...
پاسخ خود آزمایی درس دوم :
1.واج های کلمات زیر را مانند نمونه مشخص کنید .
می پردازند : م / ی/ پ/َ-/ ر/ د/ ا / ز/ ـَ / ن / د ( 11 واج )
مدت : م/ ـُ / د/ د/ ـَ /ت ( 6 واج )
اصول : ء/ ـُ / ص/ و/ ل ( 5 واج )
قوانین : ق/ ـَ/ و/ ا / ن/ ی/ ن ( 7 واج )
متفاوت : م/ ـُ / ت/ ـَ /ف/ ا/ و/ ـِ / ت (9 واج )
تاریخچه : ت/ ا/ ر/ ی/خ/ چ/ ـِ (7 واج )
آرمان : ء/ ا/ ر/ م / ا / ن ( 6 واج )
اخترشناسان : ء/ ـَ / خ/ت/ ـَ / ر/ ش/ ـِ / ن/ ا/س/ ا/ ن ( 13 واج )
2. در متن زیر تعداد جمله های مستقل را مشخص کنید و تعیین کنید کدام جمله ی مستقل ، ساده و کدام مرکب است .
الف) شاعری غزلی بی معنا و قافیه سروده بود . ( مستقل ساده )
ب) آن را نزد جامی برد . ( مستقل ساده )
پ)پس ازخواندن آن گفت:«همان طوری که دیدید ، در این غزل از حرف «الف» استفاده نشده است . » (مستقل مرکب)
ت) جامی گفت : «بهتر بود از سایر حروف هم استفاده نمی کردید !» ( مستقل مرکب )
3. هریک از کلمات متشابه زیر را تا حد امکان گسترش دهید و طولانی ترین گروه اسمی معنادار را با آن بسازید :
انتصاب : همان دو انتصاب ناشایستِ او انتساب : این انتساب القاب بزرگ
تعلّم : همین تعلّم دوران کودکی تأ لّم : بیش ترین تألّم خاطر مبارک شما
حیات : این حیات پرشور انسان های بزرگ حیاط : بزرگ ترین حیاط مدرسه ی شهر ما
جذر : جذر اعداد کوچک تر از بیست جزر : همان جزر و مد دریا های آزاد
4) در باره ی تصویر زیر یک بند ادبی بنویسید . تکلیف دانش آموزی .
----------------------------------------
درس سوم : ویرایش
توضیح بیاموزیم :
در درس گذشته با تعریف کلمه های متشابه و پاره ای از آن ها آشنا شدیم . برخی دیگر از کلمه ها ، اگر چه با هم واج های مشترک بیشتری دارند ، ضمن اختلافات جزئئ در تلفظ در معنا و کاربرد نیز تفائت هایی دارند . به این دسته از کلمه ها « متشابه » نمی گوییم ؛ مانند فطرت ( سرشت ) و فترت ( سستس )
در این جا گروهی دیگر از این واژه ها را می بینید :
ذِلّت : خواری / زَلّت : خطا ، لغزش / صَلاح : مصلحت / سِلاح : ابزار جنگ / فراغ : آسایش / فِراق : دوری ، جدایی
پاسخ خودآزمایی درس سوم :
1.جمله های زیر را ویرایش کنید .
- موضوع نگران کننده ی هر عصر این است که کاهش انرژی بدن ، انسان را عصبانی می کند.
- اکنون شرکت های تعاونی موقعیت خوبی دارند ؛یا ، اکنون شرکت های تعاونی از موقعیت خوبی برخوردارند .
- اجراکنندگان این طرح باید جرئت خطر کردن داشته باشند .
- عدم برنامه ریزی مناسب ، مانع اجرای به موقع فعالیت های ورزشی شده است .
- کاهش بارندگی سال گذشته باعث کمبود منابع آب های زیر زمینی شده است .
- بخش بعدی برنامه را ببینید.
- مورخان با جرئت کشف خود را بیان کردند .
- ادامه ی چنین تمرین هایی موجب تقویت مهارت نگارشی می شود .
- در این موارد انسان دچار خودپرستی می شود .
- حسن به برادرش گفت که مقاله ام ( یا مقاله ات ) منتشر شد .
2.نمونه های دیگری از کلماتی را که در بیاموزیم خواندید بنویسید .
ضَلال : گمراهی و ضِلال : سایه بان ، سایه
اَنعام : چهارپایان و اِنعام : نعمت بخشیدن
حَلال : روا ، جایز و هِلال : ماه نو
3. با توجه به مثال ، جاهای خالی را با تکواژهای مناسب پر کنید .
پرور + ش + گاه + ی // زیب + ا + پسند + ی// نا + جوان + مرد + انه //سر + افراز + ی // فرا + خوان + ی // فرمان + برد + ار + ی
درس چهارم : واحدهای زبِرَ زنجیری گفتار
پاسخ فعالیت ( 1 )
جمله های زیر را با لحن ها و آهنگ هایی مختلف ادا کنید و در باره ی ویژگی ی زندگی هریک گفت و گو کنید .
« تنها نوشتن برای نویسنده موضوعیت دارد .
می توان با تغییر آهنگ گفتن جمله را خبری یا پرسشی کرد :
- تنها نوشتن برای نویسنده موضوعیت دارد . ( جمله خبری و آهنگ آن ، افتادن است . )
- تنها نوشتن برای نویسنده موضوعیت دارد ؟ ( جمله ، پرسشی و آهنگ آن ، خیزان است . )
می توان با تغییر جایگاه تکیه و درنگ مفهوم جمله را تغییر داد :
- تنها ، نوشتن برای نویسنده موضوعیت دارد . ( نه چیز دیگر )
- تنها نوشتن ، برای نویسنده موضوعیت دارد . ( نه با کسی نوشتن )
- تنها نوشتن برای نویسنده ، موضوعیت دارد . ( نه برای کسی دیگر )
پاسخ فعالیت ( 2 )
آیا تکیه می تواند ممیز معنا باشد ؟ با توجه به این نمونه ها ( باری ، دانایی ، گویا ، ولی ) در این باره گفت و گو کنید .
آری ، تکیه می تواند ممیز معنا باشد .
درکلماتی که «ی» مصدری دارند ، تکیه روی هجای آخر ، یعنی «ی» است و در کلماتی که «ی» نکره دارند ، تکیه روی هجای ماقبل آخر است .← مردی (نکره) مردی (مصدری)
مثال : باری :
1.سعی کنیم باری از دوش مردم برداریم . ( ی نکره ) ← تکیه برهجای اول ، « با » است .
2. کامیون باری از جاده گذشت . (ی نسبی ) ← تکیه بر هجای دوم ، « ری » است .
3. باری تعالی می فرماید .( اسم ) ← تکیه بر هجای دوم ، « ری » است .
4. باری ، داستان را خواندم . ( قید ) « خلاصه ، بهر حال» ← تکیه بر هجای اول ، « با » است .
1. دا/ نا/یی در مجلس سخن می گفت . ( ی نکره ) ← تکیه بر هجای ماقبل آخر، « نا » ست .
2. دا / نا/ یی توانایی است . ( ی مصدری ) ← تکیه بر هجای آخر، « یی » ست .
3. تودا/ نا/ یی . ( تودانا هستی ) ← تکیه برهجای ماقبل آخر ، « نا » ست .
گویا:
1. اگر صفت به معنی ( واضح ، ناطق) باشد ، تکیه بر هجای آخر است ← گویا
2. اگر قیدبه معنی (پنداری ، مثل این که ) باشد ، تکیه بر هجای اول است . ← گویا
ولی :
1. اگر حرف ربط به معنی ( اما) باشد، تکیه روی هجای اول(و) است . ←ولی
2. اگر اسم به معنی (سرپرست ) باشد تکیه بر هجای دوم (ی) است . ← ولی
پاسخ خود آزمایی درس چهارم :
1. منظور از واحد های زبَرزنجیری ِ گفتار چیست ؟
آن ویژگی های زبانی که خط از نشان دادن آن ها ناتوان است ؛ مانند : تکیه ، درنگ ، آهنگ .
2. در چه صورت ، معنای یک جمله تغییر می کند؟باتغییرآهنگ جای تکیه ودرنگ دریک جمله معنای آن عوض می شود.
3.از راه جانشین سازی تکواژه طبق نمونه ، پنج واژه ی جدید بسازید .
ن نوشته بود -َ م
ن گفته باش -َ م
- شنیده باش -َ ند
ن خورد- - -َ ند
ب شنو- ی
4. چند نمونه واژه بیابید که با تغییر جای تکیه معنای آن ها عوض می شود .
الف) برخورد دو قطار تلفات بسیار داشت ( تکیه در پایان معنای اسمی )
ب ) بی توجهی او به من بر خورد ( معنای فعلی تکیه در هجای اول )
-----------------------------------
درس پنجم : املای « همزه » در فارسی
پاسخ فعالیت :از متن درس های 1 تا 5 کتاب های زبان و ادبیات ) 3 ) املا بنویسید . به عهده ی دانش آموز است.
پاسخ خود آزمایی درس پنجم :
1. شکل درست همزه / ء / را در کلمات زیر طبق نمونه بنویسید .
نشئت – اداره – مؤانست – مأخذ – مرئوس – اشمئزاز – سؤال – ائتلاف – ملجأ .
2. تعداد تکواژها را در عبارت زیر مشخص کنید .
تاریخ / همیشه / سیر / ی / یک / نواخت / دار / -َ د / می / گو / یند / تاریخ / مکر / ات / است / تهی / و / تنها / چیزی / که / آن / را / از / یک / تکرار / -ِ / ملالت / آور / ره / ا / یی / می / ده / -َ د / انقلاب / است / تهی /
3. پنج کلمه مثال بزنید که صورت های مکتوب و ملفوظ آن ها متفاوت باشد .
خواهر – خواهش – خویش – تو – بنّا .
------------------------------------------
درس ششم : مطابقت نهاد و فعل
توضیح بیاموزیم :
کلمه هایی که با یکی از مصوت های « َ ِ ُ آ آی او» ختم می شوند موقع جمع بستن با علامت « ان » « ی » میانجی می گیرند . مثال : آشنا + ان = آشنایان / دانش جو + ان = دانشجویان
علت این امر آن است که هیچ گاه دو مصوت بی فاصله در کنار هم تلفظ نمی شوند .چند واج میانجی دیگر :
- گ : تشنه + ان = تشنگی / ج : سبزی + ات = سبزیجات / ک : نیا + کان = نیاکان .
پاسخ خود آزمایی درس ششم :
1.چگونه می توان فعل های زیر را مجهول کرد ؟ جوشید ، ترکید
الف ) آب جوشید – لوله ترکید . ب ) مادر آب را جوشاند – فشار آب لوله را ترکاند .
پ ) آب جوشانده شد – لوله ترکانده شد ت ) بله – بله
2. موارد حذف را در نوشته ی زیر مشخص کنید و نوع آن را بنویسید .
آن ها با اسب حرکت کردند ، ما نیز با اسب ( لفظی ) به دنبالشان حرکت کردیم ( لفظی ) ؛ ما ( لفظی ) صبح زود رسیدیم.
آن ها زودتر از ما رسیده بودند ( لفظی ) . شهر میان دشت و گسترده بود ، شهر ( لفظی ) پر از دار و درخت بود (لفظی ) ،
شهر ( لفطی ) حالتی رؤیایی داشت ( معنوی ) ؛ مثل این بود که ما ( لفظی ) به بهارستانی نادیده چون مینو قدم نهاده ایم .
این شهر ( لفظی ) در قرن سوم بنا شده بود . از آن زمان تاکنون این شهر ( لفظی ) آرام و سبز در کنار کویر نشسته است (لفظی) . شهر ( لفظی ) چشم به راه آمدن مسافری بود که آن مسافر ( لفظی ) به دیدارش می آمد .
3. صامت های میانجی کلمات زیر را مشخص کنید .
دانایان ( ی ) ، پختگی ( گ ) ، ترشیجات ( ج ) ، بچگانه ( گ ) ، سخن گویان ( ی ) ، گرسنگان ( گ ) ، روستایی ( ی )،
نامه ای ( ء= همزه ) ، بانوان ( و ) ، زانوان ( و ) .
--------------------------------------------
درس هفتم : نگارش تشریحی
توضیح بیاموزیم :
برای جمع بستم اسم ها ، در فارسی دو علامت وجود دارد : « ها » و « ان » . مانند درختان و درخت ها .
1. باید دانست که علامت جمع « ها » بسیار فعال تر یعنی پرکاربردتر از علامت جمع « ان » است به عبارت دیگر می توان همه ی کلمات را با علامت جمع « ها » جمع بست ولی با علامت جمع « ان » نمی توان .
2. در مورد کلمه هایی که با هر دو علامت جمع بسته می شوند باید دانست که با جمع « ها » معمولاً رایج تر و جمع با « ان » بیشتر در شعر و نثر ادبی کاربرد دارد .
3. همیشه نشانه ی « ان » علامت جمع نیست . کاربردهای دیگر این نشانه عبارت اند از :
الف) پسوند زمان : بامدادان ( زمان بامداد ) بهاران ( زمان بهار ) سحرگاهان ( زمان سحر )
ب) پسوند مکان : گیلان ( محل استقرار مردم گیل ) ا
ج) پسوند تشبیه : کوهان ( مانند کوه ) کندوان ( مانند کندو )
پاسخ خود آزمایی درس هفتم :
1. با مطالعه ی نوشته ی تشریحی « موزه ی کلمانسو » بنویسید نویسنده به چه پرسش هایی پاسخ داده است . به نظر شما ، کدام
ابعاد موزه هنگام تشریح از نظر دور مانده است ؟
الف ) نویسنده به این پرسش ها پاسخ داده است :
1.چند موزه ی معروف می شناسید ؟ 2.آیا تاکنون نام موزه ی کلمانسو را شنیده اید ؟ 3.هنگام دیدار از این موزه چه احساسی داشتید ؟ 4.شکل کلی این موزه چگونه بود ؟ 5- در هر اتاق چه چیزهایی جلب نظر می کرد ؟
ب ) این ابعاد از نظر نویسنده دور مانده است :
1.این موزه در کدام قسمت پاریس قرار دارد ؟ 2. شکل ظاهری ساختمان و طرز معماری آن چگونه است ؟
2.پس از بازدید یکی از بناهای تاریخی ، مذهبی ، علمی ، آموزشیِ محل زندگی خود ، آن را تشریح و توصیف کنید .
تکلیف دانش آموز .
3. جمله هایی را که نهاد آن ها با فعل مطابقت ندارد یا در آن ها حذف قرینه صورت گرفته است ، ویرایش کنید .
- اگر گوینده و نویسنده به صحت مطلبی اطمینان نداشته باشند ، نباید آن را بیان کنند .
- اگر مرد یا زن در اجرای وظایف خود کوتاهی کند ، نمی توان از آن ها انتظار موفقیت داشت .
- در صورتی که گفتارمان با رفتارمان مطابقت نداشته باشد ، اعتماد مردم را از دست می دهیم .
- این مسئله در شورای دبیرستان مطرح شد ، و مورد بررسی قرار گرفت .
- این پول ها نتیجه ی ماه ها تلاش ، پس انداز و صرفه جویی او بود .
4 . در کدام یک از کلمات زیر « ان » نشانه جمع نیست ؟ این کلمه ها را مشخص کنید و معنی آن ها را بنویسید .
گیاهان (جمع) ، بامدادان ( زمان ) ، شادان ( پسوند قید ساز ) ، کندوان ( مکان ) ، سپاهان ( مکان ) ، سواران ( جمع ) ، پاییزان (زمان ) ، مردان ( جمع ) .
**************************************************
در باره ی ویژگی های پنج گانه ی فعل های زیر گفت و گو کنید .
- می نشاندیم :شخص : اول شخص جمع ، زمان : ماضی استمراری ،گذر : گذرا به مفعول ، وجه اخباری ، معلوم.
- بیایید : شخص : سوم شخص جمع ، زمان : مضارع التزامی ، گذر : ناگذر ، وجه التزامی ، معلوم
- داشتند می آمدند : شخص : سوم شخص جمع ، زمان : ماضی مستمر ، گذر: ناگذر ، وجه اخباری ، معلوم
پاسخ فعالیت ( 2 )
فعل های دیگری از قبیل پخت ، دوخت نیز در کاربردهای متفاوت تغییر معنا می دهند . برای هر یک از معانی آن ها جمله ای مثال بیاورید .
الف) پخت :
- غذا را پختم . ( معنای اصلی ) از گرما پختم . ( حرارت بدنم بالا رفت ) در کوزه ی حوادث پخته شدم . ( با تجربه شدم )
ب) دوخت :
- خیاط لباسم را دوخت ( معنای اصلی ) ظالم دهانم را دوخت . ( بست ) او دوباره چه پاپوشی برایم دوخت ؟ ( توطئه کرد)
پاسخ فعالیت ( 3 )
کدام یک از فعل های پیشوندی زیر با فعل ساده ی نوع خویش تفاوت معنایی یا کاربردی دارد ؟
- یافتن و بازیافتن: پیداکردن ، چیزی به دست آوردن // تفاوت معنایی
ندارد
- آمدن : متضاد رفتن / برآمدن: بالا آمدن ، طلوع کردن // تفاوت معنایی
دارد
- گردانیدن : نمودن، چرخاندن / بازگردانیدن: مراجعت دادن ، پس فرستادن
// تفاوت معنایی دارد
- گذشتن: عبورکردن، صرف نظر کردن/ درگذشتن: مُردن//
تفاوت معنایی دارد
- فرستادن: ارسال کردن/ بازفرستادن: پس دادن،
برگرداندن// تفاوت معنایی دارد
- آسودن: آرام گرفتن ، آرمیدن / برآسودن: آرام
گرفتن ، استراحت کردن // تفاوت معنایی ندارد
- گماشتن: کسی را به کاری منصوب
کردن/ برگماشتن: منصوب کردن ، وکیل کردن// تفاوت معنایی ندارد
- گرفتن:
پذیرفتن ، اخذ کردن/ فراگرفتن: آموختن ، احاطه کردن// تفاوت معنایی دارد
-
داشتن: دارا بودن / واداشتن: وادارکردن// تفاوت معنایی دارد
توضیح بیاموزیم :
برخی کلمه ها گاه به اشتباه در نوشتار و گفتار به جای یک دیگر به کار برده می شوند . باید به هنگام نوشتن مراقب باشیم که این کلمه ها را به جای هم به کار نبریم . راه جلوگیری از این اشتباه ، یادگرفتن معنی آن هاست . برخی از این کلمه ها عبارت اند از : احسن : نیکوتر ، احسنت : آفرین برتو / مسّ : لمس کردن ، مسح : دست کشیدن / تسویه : مساوی کردن ، تصفیه : پاک کردن / استجاره : پناه خواستن ، استیجار : اجاره کردن / گریز: فرار ، گزیر : چاره
پاسخ خود آزمایی درس هشتم :
1.جمله های زیر را با گذرا کردن فعلشان دوباره نویسی کنید .
دوستم را با اتوبوس به ییلاق بردند و او را یک هفته در آن جا تنها گذاشتند.
سال گذشته که دوستان را به کوه نوردی برده بودند ، سیل ، سنگ بزرگی را از کوه غلتاند وبه دره انداخت .
2. با کمک مصدرهای ساده ی زیر ، فعل پیشوندی بسازید و آن ها را در جمله به کار ببرید .
- خوردن : برخورد ، بازخورد ، فروخورد (مجید خشم خود را فرو خورد ) .
- داشتن : برداشت ، بازداشت ( او را از این کار باز داشتند ) .
- چیدن : بر چید ( فروشنده ی دوره گرد بساطش را برچید ) .
- گشتن : برگشت ، بازگشت ( برادرم از سفر بازگشت ) .
- آشفتن : برآشفت ( از سخنم برآشفت ) .
- انگیختن : برانگیخت ( او با سخنان تند خود مردم را برانگیخت ) .
- بستن : بربست ( او بار خود را بربست ) .
- رسیدن : بررسید ، بازرسید ، فرا رسید ( فصل بهار فرا رسید ) .
- گرفتن : برگرفت ، بازگرفت ، درگرفت ، فروگرفت ، فراگرفت ( مجید درس را فراگرفت ) .
- بردن : فرو برد ( سرش را در آب فرو برد ) .
- ریختن : فرو ریخت ( باران از آسمان فرو ریخت ) .
- گرداندن : برگرداند ، بازگرداند ( او را از راه بازگرداندم ) .
- خواندن : بازخواند ، فرا خواند ، فروخواند ( دانش آموزان را به حیاط مدرسه فرا خواندند ) .
- دادن : فرو داد ( مجید لقمه را فرو داد ) .
- غلتیدن : در غلتید ، فرو غلتید ( سنگ بزرگ از کوه فرو غلتید ) .
- کشیدن : برکشید ، فروکشید ( او را از بالای دیوار فرو کشید ) .
- ماندن : درماند ، بازماند ، فروماند ( مجید از ادامه ی راه بازماند ) .
- خواستن : درخواست ، بازخواست ( او از من درخواست که کار را ادامه دهم ) .
- گذاشتن : بازگذاشت ، فرو گذاشت ( او از هیچ کوششی در راه من فرونگذاشت ) .
3جمله های زیر را ویرایش کنید .
- او در منزل استجاره ای زندگی می کند .( او در منزل استیجاری زندگی می کند )
- همه ی بچه ها به او احسن گفتند . ( همه ی بچه ها به او احسنت گفتند )
- مس سر و پا از اعمال وضو است . ( مسح سر و پا از اعمال وضو است )
4) در باره تصویر زیر یک مطلب به شیوه ی تشریحی بنویسید . تکلیف دانش آموز .
-------------------------------------------
درس نهم : زندگی نامه نویسی
توضیح بیاموزیم :
در نگارش میان حروف یک کلمه باید فاصله ی مشخصی وجود داشته باشد . به فاضله ی میان حرفی ، نیم فاصله می گویند . همچنین باید بین کلمه ها فاصله ی مشخصی را در نظر گرفت که به آن فاصله ی میان واژه ای یا فاصله می گویند . فاصله ی میان واژه ای دو برابر فاصله ی حرفی است . حفظ فاصله ی میان واژه ای ، نشانه ی استقلال واژه هاست و هر واژه حریمی دارد که باید رعایت شود . فاصله ی اجزای کلمه ی مرکب و مشتق - مرکب به اندازه ی فاصله ی حرف های یک کلمه ( نیم فاصله ) است . در نگارش واژه های مرکب و مشتق ( در صورت جدا نویسی ) باید فاصله بین اجزا به صورت نیم فاصله باشد . وندهای صرفی و فعل های کمکی نیز تابع همین قاعده اند .مثال : ناخوانا ، ورودی ، کتاب ها ، خواهد آمد و ....
پاسخ خود آزمایی درس نهم :
1.طرحی برای نگارش زندگی نامه ی یکی از شخصیت های علمی و ادبی تهیه کنید وآن رابنویسید . تکلیف دانش آموز.
2. در نوشته زیر که بخشی از زندگی مولاناست ، نویسنده از چه شیوه ای بهره گرفته است ؟
رمان گونگی ، توضیح زندگی تاریخی مولوی با استفاده از گونه ی ادبی .
3. ثابت کنید که فعل مصدرهای زیر ، همگی ساده اند .زیرا بن مضارع همه ی آن ها از یک تکواژ تشکیل شده است .
آموختن ( آموز ) ، آویختن ( آویز ) ، افزودن ( افزا « ی » ) ، آلودن ( آلا « ی » ) ، بخشیدن ( بخش ) ، پرداختن ( پرداز)
پیوستن ( پیوند ) ، سپردن ( سپر و سپار ) ، فروختن ( فروش ) ، گفتن ( گوی « ی » ) ، دویدن ( دو ) .
---------------------------------
درس دهم : جمله ی ساده و انواع آن
پاسخ فعالیت :
با دو فعل « آموختن » و « گرفتن » در معانی مختلف جمله بسازید و تعداد اجزای آن ها را در هر کاربرد مشخص کنید .
الف) آموختن :
- او مطالب را به خوبی آموخت . ( سه جزئی مفعولی ) آموخت = یاد گرفت
- او هندسه را از من آموخت . ( چهار جزئی مفعولی ، متممی ) آموخت = یاد گرفت
- او مطالب زیادی به من آموخت . ( چهار جزئی مفعولی ، متممی ) آموخت = یاد داد
- او مرا دانش و معرفت آموخت . ( چهار جزئی دو مفعولی ) گونه ی ادبی زبان معیار
ب ) گرفتن :
- دلم گرفت . ( دو جزئی ) گرفت = اندوهگین شد
- او دستم را گرفت . ( سه جزئی مفعولی ) گرفت = چسبید
- من کتاب را از کتابدار گرفتم . ( چهار جزئی مفعولی ، متممی ) گرفت = اخذ کرد
توضیح بیاموزیم :
اجزای جمله را به دو گونه می توان در کنار هم قرار داد : یکی به شیوه ی عادی و دیگری به شیوه ی بلاغی . در شیوه ی عادی اصل بر این است که نهاد همه ی جمله ها در ابتدا و فعل در پایان قرار گیرد . در شیوه ی بلاغی اجزای جمله به تشخیص نویسنده و به هدف اثرگذاری بیشتر در خواننده جا به جا می شود .
مانند : علم ( نهاد ) همچون خاتم ملک سلیمان ( متمم ) است . ( فعل ) « شیوه ی عادی »
- خاتم ملک سلیمان است . ( شیوه ی بلاغی )
شیوه ی بلاغی بیش از آن که دستوری باشد به سبک نگارش نویسنده ، بستگی دارد و کاربرد ادبی دارد . جای آجزای جمله به تناسب حالات عاطفی تغییر می کند و بار معنایی خاصی می یابد و گیرایی و اثربخشی کلام ، بیشتر می شود .
پاسخ خود آزمایی درس دهم :
1.الف) از مصدرهای زیر به ترتیب ، ماضی مستمر ، آینده ، مضارع اخباری و ماضی بعید بسازید وآن ها رادرجمله ای به کار ببرید . گریستن ، فرستادن ، ترسیدن ، نامیدن .
مصدر |
ماضی مستمر |
آینده |
مضارع اخباری |
ماضی بعید |
گریستن |
داشتم می گریستم |
خواهم گریست |
می گریم |
گریسته بودم |
فرستادن |
داشتم می فرستادم |
خواهم فرستاد |
می فرستم |
فرستاده بودم |
ترسیدن |
داشتم می ترسیدم |
خواهم ترسید |
می ترسم |
ترسیده بودم |
نامیدن |
داشتم می نامیدم |
خواهم نامید |
می نامم |
نامیده بودم |
پ ) جمله ها را در صورت امکان مجهول کنید و علت مجهول نشدن بعضی از آن ها را بنویسید .
من نامه را خواهم فرستاد نامه فرستاده خواهد شد .
من پدرم را فداکار نامیدم پدرم فداکار نامیده شد.
مصدرهای « گریستن » و « ترسیدن » گذرا به مفعول نیستند و به همین دلیل ، مجهول نمی شوند .
ت ) آیا راه دیگری برای مجهول کردن آن ها می شناسید ؟
بله ، فعل آن ها را ابتدا با تکواژ سببی « اﻨ » گذرا به مفعول می کنیم . آن گاه این صورت ها را مجهول می سازیم .
مثال : کودک از صدای رعد ترسید . صدای رعد کودک را ترساند . کودک ترسانده شد .
کودک گریست . مادر کودک را گریاند . کودک گریانده شد .
2. نوع جمله های زیر را با نمودار آن ها مشخص کمید .
صبح به خیر ، نوروزتان پیروز ، عیدتان مبارک ، سفر بع خیر ، پیوندتان مبارک ، قدم نورسیده مبارک ، دست خوش ، خداحافظ.
جمله های بالا از جمله های دو جزئی بی فعل هستند . این نوع جمله ها ازدو گروه اسمی درست شده اند و فعل ندارند.
نهاد - گروه اسمی / گزاره – گروه اسمی
صبح / به خیر
نوروزتان / پیروز
عیدتان / مبارک
سفر / به خیر
پیوندتان / مبارک
خدا / حافظ
دست / خوش
قدم نورسیده / مبارک
3. مصرع های زیر را با توجه به آن چه در درس نگارش تشریحی آموخته اید گسترش دهید . تکلیف دانش آموزی
------------------------------------------------------------
درس یازدهم : نامطابق های املایی
پاسخ فعالیت ( 1 )
در باره ی کلماتی که با « خوا » آغاز می شوند در فارسی امروز کاربرد دارند گفت و گو کنید .
مهمترین واژه هایی که با « خوا » آغاز می شوند و در زبان فارسی کاربرد دارند عبارت اند از :
خواهش ، خواست ، خواسته ، خواهان ، خواهنده ، خواستگار ، خواستگاری/ خواندن ، خوانا ، خواندنی ، خوانش ، خواننده
خوار ، خواری / خواب ، خوابیده ، خواب آلود / خوان ، خوانچه / خواربار ، خواهر
واژه های یادشده از جمله نامطابق هایی املایی هستند ؛ یعنی ، بین نوشتار و گفتار آن ها مطابقت وجود ندارد . ( کاربرد واو معدوله )
پاسخ خود آزمایی درس یازدهم :
1.کدام یک از کلمات زیر ، امروز رایج نیستند ؟ آن ها را مشخص کنید و معنی آن ها را با استفاده از کتاب لغت بنویسید.
خوازه ، خواری ، خوالیگر ، دشخواری ، خواف ، خواستگاری ، خوان .
خوازه : طاق نصرت / خوالیگر : آشپز / دشخواری : دشواری
2. کدام یک از کلمات زیراز نظر املایی نامطابق است ؟ تفاوت آوایی و املایی آن ها را نیز مشخص کنید .
سُنبل ( سمبل ) ، اجتماع ( اشتماع ) ، انبساط ( امبساط ) ، دست بند( دس بند ) ، منبر ( ممبر ) ، ینبوع (یمبوع) سُنباده ( سُمباده )
----------------------------------------------
درس دوازدهم : باز گردانی - باز نویسی
پاسخ فعالیت ( 1 )
سه بیت از داستان « زاغ و کبک » را بازگردانی کنید.
- زاغی از آن جا که در پی آسایش بود از باغ به سوی دشت سرسبزی پرواز کرد.
- در دامنه ی کوه مکان وسیعی دید که پر از گل و سبزه بود .
- در آن گلستان سبزرنگ و خرم کبک بسیار زیبا و کم نظیری زندگی می کرد .
پاسخ فعالیت ( 2 )
نمونه ای از درس هایی را که در کتاب های ادبیات فارسی امسال وسال هاب پیش شکل بازنویسی دارند نام ببرید .
داستان های «خیر و شر » از هفت پیکر نظامی و نمایش نامه « سلمان فارسی در کتاب ادبیات فارسی سال اول .
پاسخ خود آزمایی درس دوازدهم :
1.ابیات زیر را با جابه جایی مختصری به نثر بازگردانی کنید ؛ مثال :
- شنیدم که در تنگنایی شتر / بیفتاد و یشکست صندوقِ دُر
شنیدم که شتری در تنگمایی افتاد و صندوق دُر ( مروارید ) { که بار آن بود } شکست .
- اگر هوشمندی به معنی گرایی // که معنی بماند نه صورت به جای
اگر هوشمندی ، به حقیقت و باطن هر کار یا هر چیز توجه کن ؛ زیرا صورت و ظاهر از بین می رودوباطن پایدار می ماند.
- من از روییدن خار سر دیوار دانستم // که ناکس کس نمی گردد بدین بالانشینی ها
من از روییدن خار بر سر دیوار دانستم که انسان پست با بالانشینی ارزش و اعتبار انسانی به دست نمی آورد .
-گرت همواره باید کامکاری // زمور آموز رسم بردباری
اگر می خواهی همواره خوشبخت و کامیاب باشی ، راه و رسم بردباری را از مورچه بیاموز .
- دوباره پلک دلم می ریزد ، نشانه ی چیست // شنیده ام که می آید کسی به مهمانی
دوباره پلک دلم می ریزد ( کنایه از آمدن مهمان ) این نشانه ی چیست ؟ ( نشانه ی آن است که ) کسی به مهمانی می آید.
2. اشعار زیر را بازنویسی کنید : تکلیف دانش آموز .
3) داستان « زاغ و کبک » را از کتاب ادبیات خود بازنویسی کنید .
از بازدیدتون ممنون!!!!! لطفا نظر بدید!!!!
دمت گووولی عجب چیزی گذاشتی.
دمت گرم که همه رو هم یه جا نوشتی.